3.1 Úsek potřebný k zastavení vozidla
Úsek potřebný k zastavení vozidla se skládá ze tří částí:
Reakční doba průměrného řidiče je přibližně 1 vteřina. Během tohoto okamžiku řidič spatří překážku a mozek vydá povel pravé noze k sešlápnutí brzdového pedálu.
Prodleva brzd je okamžik od sešlápnutí pedálu do momentu, kdy kola začnou skutečně brzdit.
Brzdná dráha se prodlužuje větší hmotností vozidla anebo jeho vyšší rychlostí.
|
3.2 Defenzivní jízda
Defenzivní jízdu lze s trochou humoru charakterizovat slovy „nikam se necpeme“.
Defenzivní a tedy bezpečnější způsob jízdy vyžaduje rovněž přátelský a ohleduplný vztah k ostatním účastníkům provozu. Netrváme na svém, ale naopak pokynem ruky umožníme jízdu či chůzi jiným a to i přesto, že nám to pravidla v dané situaci nenařizují.
Zásady defenzivní jízdy:
Řidič si musí uvědomit, že i když pojede rychleji, nežli dovolují pravidla, výsledkem bude příjezd do cílové stanice jen o několik minut dříve za cenu ohrožení ostatních řidičů. Za několik ušetřených minut navíc zaplatí daleko větší spotřebou paliva a psychické energie. |
3.3 Smyk
Pokud musíme intenzivně brzdit před náhlou překážkou, může dojít u vozidla bez ABS k zablokování kol. Proto intenzivně brzdíme při pevném držení volantu v přímém směru při současném sešlápnutí spojky. Těsně před překážkou povolíme brzdu, spojka je stále sešlápnuta a překážku objedeme.
Charakter smyku:
Smyk v zatáčce
Situace:
Auto s předním pohonem – nedotáčivý smyk
Auto se zadním pohonem - nedotáčivý smyk |
3.4 Aquaplaning
Aquaplaning je jev, při kterém pneumatika zcela ztrácí přilnavost k vozovce a pohybuje se po vrstvě vody. Vozidlo se stává neovladatelným.
K tomuto jevu dojde při rychlejší jízdě na mokré vozovce. Dezénové drážky běhounu pneumatiky už nestačí odvádět velké množství vody z pod pneumatiky do stran, pneumatika ztrácí styk s vozovkou a začíná se pohybovat po vrstvě vody, po vodním polštáři.
Aquaplaning tedy může nastat v situacích jako jsou přívalové deště, kaluže nebo vyjeté koleje, anebo tehdy, kdy je pneumatika nadměrně ojetá a drážky nestačí vodu odvádět. |
3.5 Aktivní a pasivní bezpečnost
Prvky aktivní bezpečnosti mají předcházet vzniku dopravní nehody, tedy minimalizují příčiny vzniku dopravní nehody:
Prvky pasivní bezpečnosti snižují následky dopravní nehody, tedy minimalizují škody v průběhu dopravní nehody.
|
3.6 Bezpečnostní přestávky
Nařízení vlády č.168/2002 Sb. a vyhláška 478/2000 Sb. stanoví pro řidiče tzv. referentských automobilů následující povinnosti:
Denní doba řízení vozidla je max. 10 hodin (včetně přerušení jízdy na dobu kratší než 15 minut) a nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nejméně 8 hodin. |