1.1 Pravidla provozu na pozemních komunikacích
V této kapitole si zopakujete základní znalosti z pravidel silničního provozu. Celkem:
|
||||||||
1.2 Směr a způsob jízdy
Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky, pokud není stanoveno jinak.
Na krajnici smí řidiči motorového vozidla vjet jen při zastavení a stání nebo, jestliže je to nutné, při objíždění, vyhýbání, odbočování nebo otáčení, přitom musí dbát zvýšené opatrnosti. |
||||||||
1.3 Jízda v jízdních pruzích
Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu.
V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motor. vozidla užít kteréhokoliv jízdního pruhu.
Řidič nákladního automobilu:
smí levý jízdní pruh užít jen při objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
Tento řidič nákladního automobilu musí také na komunikaci o třech a více jízdních pruzích v jednom směru jízdy užít k jízdě výhradně dvou pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky. ( ostatní pruhy smí užít jen při objíždění, otáčení nebo odbočování) Na pozemní komunikaci o třech jízdních pruzích v jednom směru jízdy smí řidič přejíždět z levého pruhu do středního jen tehdy, neohrozí-li řidiče přejíždějícího do středního pruhu z pravého pruhu. (obdobně se postupuje na komunikaci o čtyřech a více pruzích) |
||||||||
1.4 Předjíždění
Předjíždí se vlevo.
Řidič při předjíždění musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucí za ním. Při zařazení se před vozidlo, které předjel, musí opět dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí jej opět omezit ani ohrozit.
Řidič nesmí předjíždět:
|
||||||||
1.5 Řidič nesmí
Řidič nesmí:
Řidič motorového vozidla o max. přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg, zvláštního vozidla nebo jízdní soupravy musí jet ze svahu se zařazeným rychlostním stupněm. Řidič vozidla do 3 500 kg tak musí učinit tehdy, vyžaduje-li to bezpečnost jízdy. |
||||||||
1.6 Rychlost jízdy
Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.
Řidič musí předvídat, co je za zatáčkou? Úzký tunel, cyklista, sražené zvíře nebo něco jiného.
Řidič nesmí:
Není-li dopravní značkou stanovená nejvyšší dovolená rychlost jiná, platí pro řidiče vozidel o celkové hmotnosti nepřesahující 3500 kg a pro řidiče autobusu tyto rychlostní limity:
Na silnici pro motorová vozidla mimo obec můžete jet max. 110 km/h.
Jiné motorové vozidlo smí jet rychlostí nejvýše 80 km/h. |
||||||||
1.7 Jízda ve zvláštních případechPodél nástupního nebo ochranného ostrůvku se jezdí vpravo a je třeba dbát zvýšené opatrnosti. Brání-li v jízdě vpravo překážka nebo je to bezpečnější s ohledem na rozměry vozidla či nákladu, smí se jet vlevo.
Taktéž podél tramvaje se jezdí vpravo, pokud není značkou „Objíždění tramvaje“ povolena jízda vlevo.
Tramvajový pás zvýšený nad nebo pod úroveň vozovky se smí přejíždět jen příčně, a to na místě k tomu přizpůsobeném. Při vjíždění na tramvajový pás nesmí řidič ohrozit ani omezit v jízdě tramvaj. |
||||||||
1.8 Vzdálenost mezi vozidly
Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.
Pro odhad bezpečné vzdálenosti může posloužit metoda „dvou vteřin“. Je třeba si uvědomit,že brzdná dráha vozidla na suchém povrchu např. při 80 km/hod. je 57 m.
Řidič motorového vozidla, jeho přípustná hmotnost převyšuje 3 500 kg, jízdní soupravy jejíž délka přesahuje 10 m, a zvláštního vozidla musí mimo obec zachovávat za vozidlem jedoucím před ním takovou vzdálenost, aby se předjíždějící vozidlo mohlo před něj bezpečně zařadit. To neplatí, připravuje-li se k předjíždění a při souběžné jízdě. |
||||||||
1.9 Vyhýbání
Řidiči protijedoucích vozidel se vyhýbají vpravo, včas a v dostatečné míře.
Při vyhýbání může řidič vjet i na krajnici, musí však dávat pozor, aby se krajnice pod vahou vozidla neutrhla. Taktéž vysoká tráva může zakrývat sráz do příkopu nebo vyvrácený patník.
Musí-li jeden z řidičů couvat, učiní tak ten, pro něhož je to snazší nebo méně nebezpečné. |
||||||||
1.10 OdbočováníPři odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci musí řidič dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit řidiče jedoucí za ním.
Před odbočováním vlevo se musí zařadit co nejdále vlevo v části vozovky určené pro jeho směr jízdy, aby umožnil ostatním řidičů předjetí zprava, pokud to komunikace umožňuje.
Řidič, který při odbočování opouští průběžný pruh, musí co nejdříve vjet na odbočovací pruh, kde teprve postupně snižuje rychlost jízdy a neomezuje tak plynulost v průběžném pruhu.
Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě:
Řidič odbočující vpravo musí dát přednost v jízdě:
Tramvaj, která při odbočování křižuje směr jízdy vozidla jedoucího po její pravé nebo levé straně a dává znamení o změně směru jízdy, má přednost v jízdě. |
||||||||
1.11 Vjíždění na pozemní komunikaci
Při vjíždění z místa ležícího mimo pozemní komunikaci na pozemní komunikaci musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům, jezdcům na zvířatech, organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty.
Totéž platí i při vjíždění na jinou komunikaci:
(Vyústění účelové pozemní komunikace může být označeno směrovými sloupky v červené barvě.) Vozidla vjíždějící na pozemní komunikaci musí být předem očištěna, aby neznečišťovala komunikaci. |
||||||||
1.12 Otáčení a couváníPři otáčení platí obdobně ustanovení o odbočování a při otáčení na křižovatce ustanovení o jízdě křižovatkou.
Řidič se nesmí otáčet a couvat:
|
||||||||
1.13 Zastavení a stáníŘidič smí zastavit a stát jen:
Při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3m pro každý směr jízdy.
Při zastavení musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3m pro oba
|
||||||||
1.14 Železniční přejezdy
Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může přejezd bezpečně přejet. (Pozor na přejezdy bez světelné signalizace).
Ve vzdálenosti:
Při poruše vozidla odtlačíme vozidlo mimo trať, nemůžeme-li vozidlo utlačit, zkusíme zařadit „dvojku“ a bez spojky startujeme. Tímto způsobem „odhopsáme“ jen silou startéru.
Nelze-li vozidlo odstranit, pak neprodleně voláme linku 112, kde oznámíme hrozící nebezpečí, na jednu stranu tratě umístíme výstražný trojúhelník ( ve vzdálenost až 500 m) a na druhou stranu běžíme sami, abychom gesty varovali strojvedoucího.
Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd:
|
||||||||
1.15 Znamení o změně směru jízdy
Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat včas před započetím jízdního úkonu.
Při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu řidič nedává znamení o změně směru jízdy (pokud nepřejíždí mezi pruhy).
Pokud začne optická i akustická signalizace zapnutého znamení o změně směru jízdy pracovat rychleji než obvykle, bude zřejmě prasklá jedna ze žárovek v přední či zadní směrovce. |
||||||||
1.16 Jízda křižovatkou
Křižovatka nerozlišená dopravními značkami – dáváme přednost zprava.
Na křižovatce rozlišené dopravními značkami musíme dát řidič jedoucí po vedlejší pozemní komunikaci přednost v jízdě vozidlům na hlavní silnici. První rána by při nedání přednosti přišla zleva, proto se vždy nejdříve díváme vlevo, pak teprve vpravo, rozhlédnutí několikrát pro jistotu zopakujeme. Pokud nám brání v rozhledu zaparkovaní vozidla, kontejnery nebo nějaký náklad, opatrně na první rychlostní stupeň popojíždíme dopředu tak, aby nás ostatní řidiči mohli včas zpozorovat.
POZOR: Na značku „Stůj, dej přednost v jízdě“ musí řidič zastavit na takovém místě, odkud má do křižovatky náležitý rozhled. Řidič druhého vozidla musí po odjetí před ním stojícího vozidla popojet a znovu zastavit na místě, kde má rozhled.
Při vjíždění na kruhový objezd nedáváme znamení o změnu směru jízdy, při vyjíždění musíme dát znamení o změně směru jízdy.
Řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. Svítí-li tedy např. na světelné řízené křižovatce zelené světlo „VOLNO“, avšak křižovatka je neprůjezdná, zůstaneme stát před světelným signalizačním zařízením. |
||||||||
1.17 Dětská autosedačka
Řidič motorového vozidla je povinen přepravovat ve vozidle kategorie M1, N1, N2 nebo N3, které je vybaveno zádržným bezpečnostním systémem, dítě, jehož tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kg a výška nepřevyšuje 150 cm, pouze za použití dětské autosedačky.
Dětskou autosedačku umístíme raději na zadní sedadla, která jsou bezpečnější. a) nebyl uveden mimo činnost (nelze vypnout do stavu OFF) nebo
b) byl uveden mimo činnost automaticky
Dětská autosedačka musí odpovídat hmotnosti dítěte a jeho tělesným rozměrům.
Řidič motorového vozidla je povinen přepravovat ve vozidle kategorie M1 a N1, které je vybaveno zádržným bezpečnostním systémem a ve kterém jsou na zadním sedadle již umístěny 2 autosedačky a nedostatek místa neumožňuje umístit 3 autosedačku, třetí dítě starší 3 let a menší než 150 cm na zadním sedadle pouze, jeli dítě připoutáno bezpečnostním pásem.
Vysvětlivky: |
||||||||
1.18 Alkohol a návykové látky
Řidič je povinen podrobit se na výzvu policisty, příslušníka vojenské polici, zaměstnavatele, ošetřujícího lékaře nebo strážníka obecní policie vyšetření ke zjištění, zda není ovlivněn alkoholem nebo jinou návykovou látkou.
Odbornému vyšetření se musí podrobit řidič, u něhož je orientační dechová zkouška na alkohol nebo test na přítomnost návykové látky (v odebraných slinách, stěr z kůže) pozitivní, popřípadě je z jeho chování zcela zřejmé, že je jimi ovlivněn. Pokud by řidič odmítl podrobit se vyšetření ke zjištění, zda není ovlivněn alkoholem, hledí se na něj, jako by byl pod vlivem alkoholu.
Řidič nesmí:
Pozor na „zbytkový alkohol“, řidič již nepociťuje jeho přítomnost a subjektivně se již necítí být alkoholem ovlivněn. Čas potřebný k odbourání alkoholu nebo návykové látky závisí na množství a druhu alkoholu nebo návykové látky, na psychické a fyzické kondici a hmotnosti. |
||||||||
1.19 Dopravní nehoda
Jak postupovat při dopravní nehodě:
2. Život zachraňující úkony
3. Volání zdravotnické záchranné služby Volat linku 155, případně 112, sdělit co se stalo, popsat charakter nehody, co nejpřesněji určit místo nehody, uvést počet postižených, věk a pohlaví, popis zranění a jejich stavu, sdělit své jméno a číslo telefonu.
4. Vyšetření
5. Vyprošťování Jen hrozí-li další nebezpečí, je-li blokován přístup k dalším poraněným, nelze-li poskytnout první pomoc na místě (např. resuscitace), vyproštění provádět co nejšetrněji, pokud zraněný dýchá, vyčkat raději na profesionální složky.
6. Bezvědomí Riziko udušení zapadlým kořenem jazyka, z úst odstranit volné ležící předměty, šetrně zaklonit hlavu, předsunout dolní čelist postiženého, v bezvědomí se zachovanými životními funkcemi uložit do stabilizované polohy a stále jej sledovat, neobnoví-li se dýchání nebo je dýchání nenormální (lapavé dechy) je třeba zahájit oživování nepřímou srdeční masáží a dýcháním z plic do plic.
7. Oživování /resuscitace Zahájit nepřímou srdeční masáží, 30 stlačeními uprostřed hrudníku frekvencí 100/min., provést dva vdechy a pokračovat v rytmu 30 stlačení hrudníku: 2 vdechy, hrudník stlačovat do hloubky 4-5 cm, nemůže-li zachránce z nějakých důvodu provádět umělé vdechy, pak až do příjezdu zdravotnické záchranné služby provádí srdeční masáž frekvencí 100/min.
8. Úrazový šok Nejčastější příznaky šoku – slabě hmatný tep, více než 100/min., zrychlené, povrchní dýchání, bledost, studený lepkavý pot, pocit žízně, netečnost, spavost
9. Zábrana šoku Protišoková poloha se zvednutými dolními končetinami (autotransfúze) ošetření poranění, zajištění tepelné pohody, při pocitu žízně pouze svlažovat rty, nepodávat žádné léky, nedávat pít.
Záchranka 155 Policie 158 Hasiči 150 Tísňové volání 112 |
||||||||
1.20 Jak jednat při dopravní nehoděÚčastníci dopravní nehody jsou povinni ohlásit dopravní nehodu policii, pokud:
Dále jsou účastníci dopravní nehody povinni zdržet se jednání, které by bylo na újmu řádného vyšetření dopravní nehody, např. nesmí přemísťovat havarovaná vozidla. Je-li však nutné pozici těchto vozidel změnit, zejména je-li to nezbytné k vyproštění nebo ošetření zraněné osoby nebo k obnovení provozu na pozemních komunikacích, především provozu vozidel hromadné dopravy osob, musí vyznačit situaci a stopy a setrvat na místě dopravní nehody až do příchodu policisty nebo se na toto místo neprodleně vrátit po poskytnutí nebo přivolání pomoci nebo ohlášení dopravní nehody.
Účastníci dopravní nehody musí sepsat „společný záznam o dopravní nehodě“
Ten musí obsahovat tyto údaje:
Účastnící nehody musí záznam o dopravní nehodě podepsat a neprodleně předat pojistiteli, tj. především pojišťovně viníka nehody.
Pokud by účastnící dopravní nehody měli protichůdné výpovědi z hlediska zavinění nehody nebo odmítli spolupracovat při vyplňovaní záznamu o nehodě, je výhodné zajistit svědky nehody nebo zavolat policii. |